Не всі замислюються над тим, яким чином дерева з лісу стають стільцями, столами, папером та іншими товарами в нашому домі чи офісі.
Вирощуванням дерев високої якості у нашій країні передусім займаються державні лісогосподарські підприємства (лісгоспи). Деревина ж від сировини до нашого повсякденного життя проходить довгий та складний шлях. Спочатку дерева рубають лісозаготівельні організації. Потім деревообробні підприємства обробляють деревину та виготовляють з неї продукцію чи передають іншим компаніям, які вже в свою чергу виготовляють споживчі товари, якими ми користуємося. Після того товари транспортуються по всій Україні та потрапляють до постачальників, які передають їх у торгівельні точки – магазини.
Звичайно, на цьому шляху може бути більше чи менше етапів. Наприклад, деревина та деревинні товари можуть йти на експорт у країни ЄС чи інші, підтримуючи економіку України. Також, можливий попередній етап – деякі ліси та деревообробні підприємства отримують сертифікат, який засвідчує, що деревина заготовлена у законний спосіб та виконуються всі вимоги щодо їх правильного (сталого) управління. У нашій країні існують два види сертифікатів: перший це державний, він є обов’язковим при експортуванні лісової продукції і покликаний засвідчити, що деревина заготовлена у законний спосіб; і другий – недержавний і добровільний. Він передусім засвідчує, що деревина заготовлена на лісогосподарських підприємствах, де переймаються не тільки якістю і кількістю, але і дбають про охорону важливих осередків природи, які знаходяться на їх території, та впроваджують високі стандарти у своїй повсякденній діяльності. Найпоширеніша у світі і в нашій країні добровільна сертифікація – FSC сертифікація. Така деревина і товари маркуються - містять позначку «FSC», і кожен покупець може для себе обрати відповідний товар і підтримати кращі лісові підприємства, а відтак і «здоровіші» ліси.
Звичайно, всі етапи руху деревини є державно врегульованими. Але, нажаль, проблеми краденої, або правильніше сказати «незаконно заготовленої» деревини існують, що заважає нашій країні цивілізовано розвиватися на шляху до євроінтеграції. Саме тому WWF в Україні разом з партнерами в межах програми “ENPI East FLEG II” сприяє вдосконаленню систему руху деревини у нашій країні заради збереження лісів від непрогнозованої і нещадної експлуатації та сталого економічного розвитку, як самого лісового сектору так і України в цілому.
Діяльність програми FLEG ІІ щодо контролю руху і стеження деревини в Україні та підтвердження законності походження заготовленої деревини
Серед проблем правозастосування в лісовому секторі вагоме місце займають незаконні лісозаготівлі, включаючи торгівлю, транспортування і переробку деревини незаконного походження. Накопичений міжнародний досвід вказує на те, що ефективна протидія негативним явищам можлива там, де налагоджено дієвий контроль за лісокористуванням, здійснюється ідентифікація походження деревини, яка надходить в обіг, контролюється процес торгівлі лісоматеріалами і переробки деревини, налагоджено взаємодію між державними органами управління, правоохоронними органами, відповідальним бізнесом, природоохоронними організаціями, місцевими громадами для досягнення сталого лісового господарства.
Законодавство
Законодавчим підґрунтям розвитку систем, які мають властивість стеження, стала Міністерська декларація в Санкт-Петербурзі (2005) із проблем правозастосування в лісовому секторі. Зокрема, визнаючи наявність проблем із незаконними рубками, представники урядів взяли на себе зобов’язання щодо формування систем стеження за походженням деревини, які можуть бути перевірені третьою стороною.
Також, потужним стимулом для розвитку таких систем став регламент ЄС «Про зобов’язання операторів, які розташовують лісоматеріали та продукцію з деревини на ринку» від 20.10.2010 року № 995/2010, який забороняє розміщення на ринку ЄС незаконно заготовленої деревини і продукції з неї. Відповідно до Регламенту, усі імпортери лісоматеріалів у країнах ЄС (оператори) мають запровадити систему контролю законності походження деревини. Тобто, перш ніж завезти лісопродукцію на територію ЄС, імпортер має відстежити історію походження деревини, аж до країни або регіону її заготівлі.
Обговорення
У червні-липні місяці цього року відбулась серія зустрічей у формі круглих столів і семінарів щодо обговорення можливостей удосконалення законодавчого забезпечення системи контролю руху деревини в Україні (http://www.fleg.org.ua/news/1047, http://www.fleg.org.ua/news/1104, http://www.fleg.org.ua/news/1111). У заходах організованих Дунайсько-Карпатською програмою WWF в Україні спільно з Держлісагентством України та Національним представництвом FSC в України в рамках виконання програми “ENPI East FLEG II” взяло участь понад 50 представників лісового та лісопереробного бізнесу, науковців та експертів. Модератором зустрічей виступив WWF в Україні.
Основною метою заходів було висвітлення закордонного досвіду застосування систем контролю руху і стеження деревини, презентація глобальної системи верифікації ланцюга постачання лісопродукції, модернізації електронного обліку деревини, окремих елементів системи належної обачливості Регламенту ЄС з питань торгівлі деревиною та обговорення внесених пропозицій щодо удосконалення законодавчого забезпечення системи контролю руху і стеження деревини в контексті виконання Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС.
Закордонний досвід
Роботу було розпочато із заслуховування та обговорення презентацій окремих експертів.
У своїй доповіді щодо досвіду закордонних країн у впровадженні та функціонуванні системи стеження за деревиною Микола Лазебник розповів про досвід тропічних країн, який вказує на те, що в них для впровадження систем стеження за деревиною використовується значний людський ресурс, а це: контроль документообігу та фактичної кількості транспортованої деревини; перевірка журналів обсягів вхідної/вихідної продукції; функціонування контрольних точок на основних перетинах доріг, що використовуються для перевезення деревини та інше. Такий підхід притаманний ринкам, де відсутні електронні методи стеження або рівень їх впровадження є дуже низьким. Слід зазначити, що такий досвід є цікавим для України з огляду на присутність елементів такої системи у минулому в нашій країні та наявність думок окремих експертів про необхідність ліквідації існуючої державної системи електронного обліку деревини, як таку, що є корупційною та знижує ефективність ведення бізнесу.
На відміну від тропічних країн, досвід Польщі, Румунії, Швеції, Німеччини та Австрії, дозволив зосередити увагу на можливості розвитку подібних систем в Україні та аналізу основних завдань функціонування таких систем у країнах ЄС. Так, у порівнянні з тропічними країнами, спостерігається перехід від залучення значних людських ресурсів до функціонування електронних систем, що підвищує оперативність моніторингу, документообігу, зменшує вплив людського чинника при здійснені контролю в лісовому господарстві.
Важливим чинником у організації системи контролю руху та стеження деревини є формування повноцінного моніторингу самого перевезення деревини. До прикладу, у Румунії сформована інформаційна система SUMAL, яка є інструментом контролю руху деревини від місця її заготівлі до споживача (переробне підприємство, склад посередника, місце передачі товару імпортеру тощо) в режимі реального часу завдяки використанню унікальної системи нумерації документів та роботи з єдиною державною базою даних.
Для України цей досвід є цікавим як з громадської точки зору контролю, так і для забезпечення вимог статті 294 Угоди про Асоціацію між ЄС та Україною та Закону України «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів», що дозволяє підтвердити законність походження лісопродукції по всіх ланцюгах постачання – від виробника до споживача.
Найефективніше - система
Корисним для України є підхід, відповідно до якого електронний облік деревини є ключовим, але в той же час – лише одним із елементів загальної системи інформаційного забезпечення та підтримки управлінських рішень. Відповідно, варто розглянути можливість трансформації єдиної державної системи державного обліку деревини в інформаційну систему лісового сектору, яка б включала до себе такі підсистеми як відведення лісосік і матеріально-грошової оцінки, картографічне забезпечення лісогосподарської діяльності, реалізація деревини на електронних торгах тощо.
Експерти відзначили, що досвід інших країн свідчить, що найсучасніші системи контролю руху та стеження деревини стають недієздатними у разі неналежного рівня правозастосування та відсутності сприятливого інституційного середовища, а успішна реалізація будь-яких новацій полягає у проведенні серйозної підготовчої роботи, інформуванні та роз’ясненні щодо цілей і завдань системи, навчання і підвищення кваліфікації персоналу, підготовки нових кадрів.
Дві системи контролю в Україні
Варто нагадати, що в Україні до моменту вступу в дію новоприйнятого Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" щодо тимчасової заборони експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді» функціонувало дві системи контролю руху деревини. Перша передбачала видачу обов’язкового сертифікату походження на основі документального підтвердження придбання деревини і таким чином була покликана перешкоджати експорту незаконної деревини в круглому або обробленому виді. А друга через поштучне маркування дозволяла забезпечувати ідентифікацію місць заготівлі (походження), передачу й контроль інформації про різноманітні характеристики деревини в круглому виді. Проте жодна з них не дозволяла охоплювати усіх лісокористувачів і забезпечувати стеження лісопродукції по усіх ланцюгах від виробника до споживача на внутрішньому ринку. З деякими змінами ці системи залишились діяти і після прийняття нового закону. Однак, якщо до зазначеного закону функціонуванням цих систем супроводжувалось корупційними скандалами, то тепер є ризик видачі сертифікатів на лісопродукцію, легальність походження якої не буде перевірятись ніким. Не говорячи вже про те, що корупційна складова, яка існувала при минулій системі переміщується на рівень підприємств, навіть при мінімізації впливу на рішення шляхом електронного підпису. Щодо системи електронного обліку деревини, то за останній рік вона дещо удосконалена в частині зменшення собівартості на її впровадження та витрат щодо її операційної діяльності, проблеми, які були підняті експертами програми минулого року (див. результати минулорічного обговорення проблем системи контролю руху деревини).
Перспективи електронного декларування
Найбільшу дискусію викликали представлені експертом програми “ENPI East FLEG II”, директором Національного представництва FSC в Україні Павлом Кравцем пропозиції щодо внесення змін і доповнень до законодавства, якими передбачається перехід на електронне декларування лісоматеріалів замість існуючого механізму видачі сертифікатів походження. У своїй презентації під назвою «Пропозиції щодо законодавчого забезпечення системи контролю руху і стеження деревини в контексті виконання Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС» (завантажити українською мовою можна тут) він представив сучасний стан та перспективи функціонування зазначеної системи в Україні.
Зміст пропозицій полягає у поєднанні обов’язковості електронного декларування як невід’ємної складової виконання митних процедур при експорті, та разом із тим покладання повної відповідальності на декларанта та його контрагентів за достовірність і повноту поданих ними даних про походження деревини та її трансформацію в процесі переробки. «Такий підхід забезпечить використання найсучаснішої системи контролю руху та стеження деревини в Україні та виконання статті 294 Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС», - зазначив Павло Кравець.
Національний координатор програми FLEG ІІ Юрій Марчук також звернув увагу присутніх на необхідності впорядкування питання видачі сертифікатів походження деревини постійними лісокористувачами у новому законі та висловився за імплементацію застосовного законодавства з питань лісозаготівель, яке є ключовим елементом при здійсненні процедур оцінки законності походження лісоматеріалів зі сторони деяких європейських імпортерів. Зокрема він зазначив наступне: «Повинна бути опрацьована методика до якої має входити перелік документів та інших підтверджуючих матеріалів, які можуть вимагатися для підтвердження законності походження деревини для імпортера. Для чого достатньо затвердження відповідного наказу на рівні Мінагрополітики. Це дасть можливість кожному підприємцю звернутися до лісогосподарського підприємства і отримати необхідний пакет документів».
Перелік законодавчо-правових актів і підтверджуючих документів, які в сукупності складають застосовне законодавство при здійсненні лісозаготівель та вимагаються імпортерами при ввезенні деревини в країни ЄС, вперше було представлено консультантом програми FLEG II для обговорення на інформаційному семінарі «Законодавство ЄС з питань торгівлі деревиною: завдання для України і шляхи їх вирішення» (див. відповідні матеріали).
Зі сторони представників Держлісагентства, експортерів та окремих експертів були висловлені різноманітні зауваження і застереження щодо доцільності, реалістичності і економічної ефективності переходу на нову систему електронного декларування.
Разом із тим Віце-президент Асоціації «Меблідеревпром» Володимир Ганцюк зазначив, що запропонований підхід заслуговує на увагу і може бути впроваджений з урахуванням деяких зауважень.
Частина учасників дискусії погодилися, що інші аспекти щодо стеження за деревиною по ланцюгу від лісового господарства до імпортера, варто покласти на експортера та його контрагентів, які мають самостійно обирати придатні для них механізми та інструменти контролю руху і стеження за лісоматеріалами. В цьому контексті виступаючі підкреслювали, що на даному етапі від українських виробників може вимагатися сертифікат FSC і цього цілком достатньо для виходу на ринки ЄС.
Інші аспекти
Протягом роботи семінару були заслухані та обговорені й інші презентації.
Так, генеральний директор «Лісогосподарського інноваційно-аналітичного центру» Павло Васильєв виступив із презентацією на тему «Інформаційно-аналітичні матеріали про наявні системи «Контролю руху деревини в Україні» та пропозиції щодо їх оптимізації та вдосконалення» (завантажити українською мовою можна тут).
Анна Сорока, менеджер з комунікації та розвитку Національного представництва FSC в Україні, представила інформацію щодо функціонування однієї із добровільних систем підтвердження походження деревини на глобальному рівні, елементи якої можуть бути застосовані під час створення системи електронного декларування лісоматеріалів «OCP – онлайн платформа FSC заяв» (презентацію українською мовою можна завантажити тут).
Ви можете ознайомитися з повною версією відео трансляції круглого столу:
Сертифікати про походження пиломатеріалів
Якщо із реалізацією закону у частині видачі сертифікату походження на лісоматеріали в круглому вигляді проблем не повинно бути, то у випадку видачі сертифікатів про походження на пиломатеріали виникає чимало зауважень і запитань. У зв’язку із цим основну увагу наступного круглого столу, який відбувся 21 липня цього року, було зосереджено саме на вирішенні останньої проблеми в контексті доопрацьованих пропозицій підготовлених експертом програми “ENPI East FLEG II” Павлом Кравцем.
На зазначеному заході представлені пропозиції щодо переходу на електронне декларування експертами програми було знову подано як альтернативу вирішення проблеми видачі сертифікату походження на лісоматеріали та виготовлених із них пиломатеріалів постійним лісокористувачем. Проблеми виникли у зв’язку із введенням в дію нового Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" щодо тимчасової заборони експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді». Їхній зміст полягає у тім, що реалізація норми Закону про видачу сертифікату про походження пиломатеріалів постійними лісокористувачами передбачає втручання одного господарюючого суб’єкта (лісового підприємства) в роботу іншого (деревообробного підприємства), що є не припустимим.
Лісогосподарські підприємства не наділені функцією контролю за діяльністю інших підприємств, і не мають відповідно підготовлених фахівців (інспекторів). Крім того, ця норма вимагає видачі сертифікату про походження лісоматеріалів іще на етапі відвантаження заготовленої деревини, що загалом позбавлено здорового глузду. Таким чином, виникає необхідність у відміні цієї норми або наділенні додатковими повноваженнями лісогосподарських підприємств, що йде в розріз із курсом держави на дерегулювання економіки. Врешті решт без додаткових змін до законодавства та роз’яснень зі сторони законотворців не обійтись.
Постійний лісокористувач не повинен видавати сертифікат про походження пиломатеріалів
Ідея про внесення змін до законодавства, відповідно до якої постійний лісокористувач не повинен видавати сертифікат про походження пиломатеріалів була висловлена у виступі національного координатора програми “ENPI East FLEG II” Юрія Марчука та підтримана представником Держлісагентства України й іншими виступаючими. Генеральний директор «Лісогосподарського інноваційно-аналітичного центру» Павло Васильєв висловив переконання, що запропонована центром концепція видачі електронного сертифікату без прямого звернення до постійного лісокористувача дозволить реалізувати норму прийнятого закону. Однак учасниками круглого столу були висловлені сумніви щодо технічної та організаційної готовності втілення запропонованої концепції усіма учасниками ринку в дуже короткий період (згідно Закону ця норма повинна вступити в силу вже у жовтні цього року).
Наступного дня основна увага учасників семінару була прикута до застосовного законодавства, як одного із елементів забезпечення підтвердження законності походження лісоматеріалів в контексті виконання вимог статті 294 Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС. Павло Кравець представив доопрацьовану другу редакцію застосовного законодавства з питань лісозаготівель та методику оцінки ризику його дотримання. Враховуючи побажання, висловлені на круглому столі 16 червня цього року, зазначені пропозиції з питань застосовного законодавства були оформлені у вигляді проекту наказу Мінагрополітики. Він, зокрема, містить перелік документів та інших підтверджуючих матеріалів, які можуть вимагатися для підтвердження законності походження деревини для імпортера в рамках застосованого законодавства.
Підсумки обговорення
За підсумками обговорення було вирішено звернутися до Держлісагентства та Кабінету Міністрів України з пропозицією про відтермінування уведення в дію статті 3 Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" щодо тимчасової заборони експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді та розгляду можливості переходу на електронне декларування походження лісоматеріалів, як це було запропоновано на круглому столі 16 червня ц.р. Оскільки формування єдиного реєстру електронних декларацій про походження лісоматеріалів та виготовленої з них продукції пропонується здійснювати на підставі виписаних лісорубних квитків, товарно-транспортних або залізничних накладних про перевезення лісоматеріалів й виготовленої з них продукції та договорів купівлі-продажу необробленої деревини (основних елементів застосованого законодавства) – така система може виступати дієвим механізмом контролю за рухом деревини, як з боку держави, так і слугувати інформаційною основою підтвердженням законності походження лісоматеріалів.
Найближчим часом за результатами виконаної у рамках програми роботи буде узагальнено та оформлено у вигляді звіту, який буде надіслано для більш детального ознайомлення зацікавленим сторонам.
З презентацією та пропозиціями програми “ENPI East FLEG II” можна ознайомитися за посиланнями.
Ви можете ознайомитися з повною версією відео трансляції круглого столу:
За додатковою інформацією звертатися до:
Павла Васильовича Кравця - експерта програми “ENPI East FLEG II” (Email: pavlo_kravets@ukr.net).
Дмитро Карабчук – експерт з питань лісів WWF-DCP, координатор заходів програми “ENPI East FLEG II” від WWF в Україні.
http://wwf.panda.org/uk/?251070#
0 коммент.:
Дописати коментар