Лис 12, 2014
Використовуючи фотозйомку з безпілотного апарата, оператор харвестера може точно прокласти курс до кожного зваленого дерева й оптимізувати переміщення машини на ділянці, що підвищує ефективність розчищення вітровалів та зменшує витрати.
Буревій – лихо не лише для людей, а й для лісу. Зустрівши на своєму шляху лісовий масив, буревій ламає та вивертає із землі дерева, залишаючи після себе неабиякий гармидер. Окрім того, у звалених деревах доволі швидко виникають різноманітні хвороби та заводяться комахи-шкідники. Якщо такі дерева вчасно не прибрати, то хвороби й шкідники дуже швидко поширяться на здорові деревостани і «лісова епідемія» завдасть значних збитків як лісам, так і лісокористувачам.
Восени минулого року Скандинавією прокотилося кілька сильних буревіїв, котрі, зокрема, залишили після себе величезні площі звалених і покалічених лісів. За оцінками фахівців, найсильніший із них у шведських лісах звалив і поламав 3 млн м куб. дерев. Основна частка припала на соснові ліси, що перебували на етапі вибіркових рубок, тобто завдані лісокористувачам збитки були величезними. Загальний економічний збиток осінніх вітровалів оцінили приблизно у $75 млн.
У документації, яку лісокористувач надає лісозаготівельникам, вказують, у яких саме кварталах необхідно розчистити звалений ліс, проте це не дає змоги точно позначити місце розташування звалених дерев. Тому машини змушені переміщатися усіма волоками, шукаючи звалені дерева, а це – додаткові затрати часу і коштів.
Щоб покращити ефективність роботи техніки під час прибирання лісів від пошкоджених буревієм дерев, Сільськогосподарський університет Швеції разом із компанією-власником лісів розпочали проект із дослідження використання безпілотних літальних апаратів для складання детальних карт вітровалів.
За допомогою безпілотних літальних апаратів фотографують ліси з малої висоти. Отримані аерофотознімки складають в одну мозаїку – таким чином отримують можливість повного огляду пошкоджених буревіями лісових масивів. На знімки з високою роздільною здатністю накладають прив’язану до місцевості координатну сітку й імпортують отриману карту у бортовий комп’ютер харвестера. Таким чином оператор має змогу прокладати маршрут машини відповідно до даних аерофотознімків у своїй програмі GIS й оптимізувати переміщення у кварталі з пошкодженими буревієм деревами.
Польові випробування цієї програми підтвердили, що покращення планування сприяє високим економічним показникам. Окрім того, результатом ефективнішої роботи лісозаготівельних машин є зменшення шляху переміщення лісом, що знижує негативний вплив на навколишнє середовище.
Степан КРАМАРІВСЬКИЙ
СТАТТЮ ОПУБЛІКОВАНО У ГАЗЕТІ “ДЕРЕВООБРОБНИК” №21 (346) ВІД 4 ЛИСТОПАДА 2014 РОКУ
http://derevoobrobnyk.com/bezpilotnik-vkazuye-shlyax-do-vitrovaliv/
0 коммент.:
Дописати коментар